اجرای کف پله چوبی

اجرای کف پله چوبی

اجرای کف پله چوبی به روش‌های مختلف انجام می‌شود. باتوجه‌ به استفاده از فلز برای ساخت پله‌های داخل و خارج ساختمان، در این سال‌ها استفاده از کف پله چوبی برای این پله‌ها رونق زیادی گرفته است. پوشش پله‌های فلزی و سیمانی یکی از کارهای مرسوم در ساختمان‌های مدرن است.

روش‌های اجرای کف پله چوبی متفاوت هست. شما می‌توانید از هر ایده‌ای برای ساخت کف پله چوبی بهره بگیرید. نکته اینجاست که کدام یک بهتر است؟ کدام روش ساخت کف پله برای داخل ساختمان مناسب است و کدام روش برای بیرون از ساختمان پیشنهاد می‌شود؟ همچنین کدام روش را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم؟! پس با ما همراه باشید تا این تجارب ارزنده را از دست ندهید.

اجرای چوب ترموود برای کف پله!

همانطور که گفتیم ترمووود به عنوان بهترین چوب برای کف پله و ساخت راه پله چوبی محسوب می شود. ترمووود به دلیل مزایای بی شماری که دارد طرفداران زیادی دارد و علاوه بر راه پله، در باقی نقاط ساختمان نیز کاربرد های فراوانی دارد. برخی از مزایای ترمووود به عنوان بهترین چوب برای کف پله عبارت هستند از :

1- دوام بالا
ترمووود در برابر آسیب های محیطی مانند رطوبت، آلودگی، قارچ ها، کپک زدگی، پوسیدگی، خراشیدگی، باد کردگی، تغییر دما و … بسیار مقاوم است و جزو با دوام ترین چوب ها به شمار می آید.

2- پایداری
میزان طول عمر مفید ترمووود تا 30 سال است و با ساخت راه پله چوبی با ترمووود، نیازی به هزینه های اضافی سالانه برای تعویض و تعمیر ان نیست.

3- جذابیت و زیبایی
ترمووود در گرید بندی های مختلف و در طرح هایی متفاوت مانند ساده، سوپر و گره پروانه تولید می شود که بسیار زیبا هستند. همچنین چوب ترمو رنگ بندی متنوعی دارد که برای استفاده در هر دکوراسیونی مناسب است. چوب ترمووود به دلیل طبیعی بودن، حس گرمای طبیعی و آرامش آن را به محیط می بخشد.

ام دی اف خام با کلاف چوبی برای کف پله

برخی اساتید از ام دی اف خام استفاده می‌کنند. این شرایط کمی بهتر از ام دی اف روکش لمینیت هست. در این روش ورق MDF از چهار طرف با چوب کلاف می‌شود. سپس روی آن روکش چوبی پرس می‌شود. البته برخی اساتید دو ورق ام دی اف را به‌صورت دوبل پرس می‌کنند تا مقاومت کار بیشتر شود.

در این سبک از نظر ظاهری هیچ اثری از MDF نیست و کاملاً چوب طبیعی دیده می‌شود. همچنین می‌توان انواع رنگ مخصوص چوب را بر روی آن اجرا کرد.

برای جلوگیری از انتشار گاز مواد شیمیایی‌ام دی اف در فضای خانه و جلوگیری از نفوذ رطوبت از زیر کار پیشنهاد ما پوشش زیر کف پله با رنگ است. با این روش راه‌های تنفس ام دی اف را می‌بندید.

به خاطر مضرات MDF بسیاری از علاقه‌مندان به چوب علاقه‌ای به استفاده از این روش ندارند. پس به دنبال روش‌های پیشنهادی دیگر باشید.

استفاده از تخته‌های چوب طبیعی برای اجرای کف پله چوبی

اگر دسترسی به چوب‌بری‌های فعال داشته باشید، می‌توانید چندین ماه قبل از شروع پروژه ساخت و اجرای پروژه به آن‌ها سفارش دهید تا بر اساس نیاز شما کف پله را با توجه به‌اندازه مور نیازتان از گرد بینه درخت برش نمایند. در تصویر بالا نمونه‌ای از تخته چوبی بلوط برش شده برای کف پله چوبی را مشاهده خواهید کرد.

این تخته‌ها پس از برش‌کاری در کارگاه به مدت ۵ ماه نگهداری شد تا خشک شود. اجرای این پله‌ها بسیار آسان است و نیاز به انجام مراحل خاصی ندارد.

تخته‌ها قبلاً کمی بیشتر از عرض پله در چوب‌بری برش شده‌اند. حال باید آن‌ها را در طول موردنظر برش کرد. سپس رنده و گندگی و ابزارزنی و سنباده‌کاری و اجرای روغن گیاهی مخصوص چوب…

به همین سادگی کف پله ساخته می‌شود. برای اجرا هم باید بر اساس نوع سازه و شرایط کار مراحل را پیش برد.

استفاده از ورق ام دی اف روکش لمینیت برای کف پله چوبی

این مورد یکی از شاهکارهای برخی افراد به‌اصطلاح نجار است. برخی نابلدها (سودجوها) از بی‌اطلاعی مشتری سوءاستفاده می‌کنند و ورق MDF لمینیت شده را از چهار طرف PVC و به اسکلت پله پیچ می‌کنند!

یک نجار حرفه‌ای به‌هیچ‌عنوان تن به انجام این کار نمی‌دهد. مشتری باید بداند نجاری استانداردهای مشخص و درستی دارد و نباید با این ایده‌ها و نظرات، ارزش نجاری را زیر سؤال برد. هرچند که بین نجاری و ام‌دی‌اف کاری فرسنگ‌ها فاصله است.

چرا نباید از ام‌دی‌اف روکش لمینیت به‌عنوان کف پله استفاده کرد؟

۱- ورق ۱۶ میل MDF در برابر فشار رفت‌وآمد زیاد توان ندارد. اگر در پله‌های پر تردد از این ورق‌ها استفاده شود، به‌مرورزمان دفرمه خواهد شد.

انواع پله داخل ساختمان


درمجموع سبک‌هایی برای طراحی و اجرای کف پله‌ چوبی وجود دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.
پله آل شکل L
پلکان مارپیچ
پله مستقیم
پله منحنی

که هرکدام مزایای منحصربه‌فرد خود را دارند. در این مطلب خواهیم آموخت که هرکدام از پله‌های چه کاربردی دارند و مناسب چه فضایی هستند.

پله‌ مستقیم


معمولاً این پله‌های در اکثر خانه‌ها وجود دارند و به دلیل ارزان قیمت بودن این سبک از پله‌ها، تقاضای بیشتری دارند. این سبک پله‌ها را معمولاً با سنگ با چوب طراحی می‌کنند به‌گونه‌ای که کفی‌های پله و پاگردها با سنگ ساخته می‌شد و نرده‌ چوبی و دست انداز ها هم با چوب …این پله‌های را می‌توان با موادی مانند سنگ، چوب، استیل و آهن اجرا نمود.

پله‌ مارپیچ اسپیرال


پله‌هایی که بیشتر در ساختمان‌های ویلایی و دوبلکس استفاده می‌شود و در دو طرف آن نرده و دست‌انداز قرار دارد و کفی پله در مرکزیت آن شما را به طبقه‌ی بالاتر، هدایت می‌کند.

این سبک پله‌ها برای فضاهای محدود مناسب است؛ اما یکی از نقاط ضعف این پله‌ها می‌توان به دردسرهای بالا بردن اشیا و لوازم حجیم به طبقات بالاتر اشاره کرد! معمولاً این پله‌ها با فولاد ساخته و جوش داده می‌شود همچنین پله‌های چوبی بسیار زیبایی هم توسط اساتید ساخته می‌شود که زیبایی منحصربه‌فردی دارد. این پله‌ها در بازار با نام پله اسپیرال هم شناخته می‌شوند.

پله ال L شکل


زمانی که فضای کافی برای استفاده از پله‌های مستقیم نیست، پله‌های آل شکل نقش خود را ایفا می‌کند و وارد عمل می‌شود. پاگرد این پله‌ها با زاویه‌ی ۹۰ درجه می‌چرخد و در فضایی مناسب شما را به طبقه‌ی بالا خواهد رساند.

پله منحنی


پله‌های منحنی ازنظر شکل و شمایل خیلی شبیه پله‌های مارپیچ هستند هرچند که ازنظر فنی و پایه‌ی کار به پله‌های مستقیم هم شباهت‌هایی دارند. پس پله‌های منحنی، ترکیبی از پله‌های مارپیچ و مستقیم هستند. کف پله‌های چوبی به همراه دست‌انداز های فلزی، پله‌ای مدرن به شما خواهد داد.

رنگ مناسب کف پله چیست؟

خرید کف پله چوبی

همان‌طور که می‌دانید پوشش‌های زیادی برای چوب وجود دارد. سیلر و کیلر و نیم پلی استر یکی از روش‌های رایج برای پوشش کف پله چوبی در فضای داخل ساختمان هست. البته می‌توان به‌جای نیم پلی استر از روغن جلا خودرویی هم استفاده کرد تا مقاومت بیشتری داشته باشد.

پوشش‌های فوری و روغنی دو عیب بزرگ دارند:

۱- این پوشش‌ها دارای مواد شیمیایی هستند و بوی رنگ و گازهای رنگ تا مدت‌ها در فضای داخل خانه باقی خواهد ماند.

۲- در صورت پرتردد بودن فضا و از بین رفتن رنگ کف پله، مجبور هستید هزینه زیادی صرف تعمیر و بازسازی رنگ پله نمایید.

رنگ گیاهی مخصوص چوب

راهکار دیگری برای پوشش و رنگ پله چوبی وجود دارد و آن استفاده از روغن گیاهی مخصوص چوب است. روشی که سال‌های سال است در کشورهای پیشرفته مورداستفاده قرار می‌گیرد و سریع‌ترین و ایمن‌ترین راه برای رنگ کاری چوب در داخل و خارج ساختمان است.

درواقع استفاده از سیلر و کیلر و نیم پلی استر سال‌های سال است که به فراموشی سپرده شده است.

امیدواریم این نوشته مورد توجه شما قرار گرفته باشد. لطفاً شما هم تجربه و روش خود برای اجرای کف پله چوبی را با ما در قسمت دیدگاه‌های همین نوشته در میان گذارید.

قیمت کف پله چوبی 1403

قیمت کف پله چوبی ام دی اف

لیست قیمت جدید قیمت روز کف پله چوبی لطفا توجه توجه : قیمت ها بدلیل نوسان قیمت ها دقیق نیستند , هر پلکان بدلیل شرایط منحصر به فرد خود باید جداگانه محاسبه شود .. بهترین خدمات ساخت و نصب کف پله را از ما دریافت کنید ….

سخن آخر


همانطور که گفتیم چوب های مختلفی برای طراحی و اجرای کف پله چوبی وجود دارند که باعث سردرگمی خریداران می شوند. در نظر داشته باشید که برای انتخاب بهترین چوب برای کف پله در مرحله اول کیفیت را اولویت خود قرار دهید. سپس به قیمت آن توجه کنید تا بتوانید متناسب با بودجه خود، بهترین و با کیفیت چوب را برای راه پله چوبی خود خریداری کنید.

برای مشاوره و اجرای کف پله چوبی در همه نقاط کشور می توانید با تیم قزوین پوشش تماس بگیرید.

راه ارتباطی:

09129265437

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس آپ
سلام به قزوین پوشش خوش امدید.شما بامجری وطراح صحبت می کنیدچگونه میتونم کمک تون کنم؟